Waarom nog een BV structuur?

We vroegen een van onze klanten de weg die hij bewandeld had om meerdere BV’s op te heffen in zijn eigen woorden te beschrijven. We zien bij veel van onze klanten dat er een of twee BV’s zijn opgezet in de vorm van een holding en werkmaatschappij. Hieronder volgen de stappen die zijn gezet:

Op een avond zat ik op mijn iPhone te scrollen door Facebook. Ik zag de advertentie van Opheffen BV en toen realiseerde ik mij of het wel zinvol was om mijn Besloten Vennootschap holdingstructuur en twee werkmaatschappijen intact te laten met alle jaarlijkse kosten van dien.

Ik stelde mijzelf de volgende vragen, wilde ik wel:

  1. Elk jaar die jaarstukken maken?
  2. De accountant betalen?
  3. De jaarlijkse VBP en kwartaal BTW aangiftes doen?
  4. De deadlines voor deponering van de jaarcijfers halen?

Dit betekende elk jaar en kwartaal een tijdrovende administratie en grootboek bijhouden. Ik probeerde alles zoveel mogelijk zelf te doen om accountantskosten omlaag te drukken. Het was elke keer weer tegen een berg opkijken. Naast het zelf bijhouden had ik een accountant die nog alles verwerkte. Elk extra uur was natuurlijk kassa.

Past een BV wel bij mij?

En als laatste: past deze juridische structuur nog wel bij wat ik echt wil? Het antwoord was een duidelijke NEE.Ik was eigenlijk een verkapte eenmanszaak gezien mijn activiteiten. Sterker nog, dat wilde ik vanaf het begin al zijn. Simpel en snel kunnen acteren zonder overhead.

Ik had natuurlijk grote plannen en ambities waar in theorie een BV structuur goed voor was, maar daar was ik nog lang niet. Volgens de accountant was een complexe structuur de enige oplossing voor de toekomst.

Stappenplan BV beëindigen

Na jaren van gewacht te hebben heb ik de knoop doorgehakt om de BV’s op te heffen en verder te gaan als eenmanszaak. Voor mijn gevoel dacht ik dat het een uiterst complex process zou zijn waar veel tijd en energie in gestopt moest worden voordat de entiteiten daadwerkelijk konden worden opgeheven.

Ik trad met Opheffen BV in contact en zij legde me haarfijn de stappen uit die genomen moesten worden om tot een turboliquidatie te komen. Dit gaf me lucht en overzicht op het proces.

Ik moest namelijk de balansen van de vennootschappen eerst vereffenen. Dit was iets waar ik echt even voor moest gaan zitten. Het was maart en de vennootschap had al een paar maanden in het nieuwe jaar rekeningen betaald en ik had prive middels een rekening courant geld gestort.

Ik maakte aan de hand van de bankafschriften over een heel jaar een overzicht van de verplichtingen die de vennootschappen hadden en de facturen die ik afgelopen maanden had betaald.

Ik zette deze in Excel en begon stap voor stap de contracten op te zeggen of om te zetten naar prive/zakelijk. Al doende kwam ik erachter dat wanneer ik eerlijk de situatie aan mijn leveranciers uitlegde men ook snel geneigd was hieraan mee te werken.

BV beëindigen is emotie

De jaarrekeningen over 2016 moesten nog opgesteld worden. Het was even doorbijten om deze in een rap tempo in orde te maken. Dat was een storm van werkzaamheden, maar het goede nieuws is, elke storm gaat een keer liggen.

De jaarrekeningen waren klaar en toen drong het tot mij door: het was niet alleen een formele aangelegenheid, maar ook een emotionele. Ik had de afgelopen jaren ruim 23 duizend Euro in de vennootschap gestopt in het volle vertrouwen dat er een dag zou komen dat ik dit geld terug kon verdienen.

Balans BV vereffenen

Nu begon het vereffenen, ik boekte de jaarrekeningen over 2016 in een gratis boekhoudprogramma als beginbalans en boekte de facturen van de werkmaatschappij van dit jaar in het systeem zodat ik een heel duidelijk beeld kreeg hoe de vennootschappen ervoor stonden. Zo kon ik namelijk exact zien wat ik nog moest doen om de balansen te vereffenen.

De holding fungeerde slechts als houdstermaatschappij en een boekhoudkundige doorgeefluik van geld die ik via de rekening courant stortte. De werkmaatschappij had een schuld aan de holding, ik inventariseerde het bedrag en schold deze kwijt door middel van een overeenkomst verminderd met de BTW teruggave (die als het ware als een gedeeltelijke aflossing van de rekening courant diende).

Vervolgens had de holding nog een schuld aan mij als DGA, die schold ik ook kwijt, en ook weer verminderd met de BTW teruggave die vanuit de werkmaatschappij afgelost werd.Ook de liquide middelen werden uitgekeerd als aflossing van de schuld.

Omdat ik de jaarrekening op basis van fiscale grondslagen had opgesteld kon ik vrij makkelijk zelf de VBP aangiftes doen. Ik heb in die periode herhaaldelijk telefonisch contact gehad met opheffen BV. Bij elke stap heb ik een check gedaan bij ze en vond hun duidelijke taal verfrissend. Dit was een extra service van hun kant, gezien je een vaste prijs betaalt en niet per uur.

BV opgeheven

Na de vereffening en een seintje richting opheffen BV, kreeg ik alle juridische documentatie toegestuurd. Ik hoefde alleen maar mijn handtekening te zetten en op te sturen naar de KvK. Wat een opluchting toen ik bericht kreeg van opheffen BV dat mijn BV’s uitgeschreven waren. Ik ben nu een eenmanszaak en dat is een enorme opluchting.

Tip! Je kunt niet een eenmanszaak registreren op hetzelfde adres van je BV, zolang de BV niet uitgeschreven is. Je kunt de eenmanszaak tijdig ergens anders inschrijven.